Nieuws
Woord van de voorzitter: De toestand bij de Belgische Spoorwegen, een analyse met cijfers en letters
De zoveelste verhogende productiviteitsmaatregelen werden vaak ten onrechte verengd tot de inperking van de voorbereidingstijd voor treinbegeleiders – de sign on tijd. Dit was vooral te wijten aan de gerichte communicatie van de NMBS. Het gaat echter om veel meer.
Lees meerNa de sluiting van 44 loketten in het verleden heeft de NMBS beslist om de openingsuren van een vijftigtal loketten aan te passen op 1 maart. Dit is geen verrassing, de aanpassingen werden reeds een tijd terug aangekondigd met het project DIS (Dienstverlening in Stations) en werden bevestigd in het parlement door de CEO tijdens de hoorzitting van 19 december 2023. ACOD Spoor heeft hiertegen actiegevoerd, niet alleen met de stakingen van november en december, maar ook eerder!
Lees meerDe allereerste stoomlocomotief werd reeds in 1804 gebruikt in een ijzermijn ergens in Wales. Napoleon riep zichzelf in datzelfde jaar uit tot keizer van Frankrijk. De allereerste reizigerstrein reed tussen Manchester en Liverpool in 1830. Het is niet geweten of er toen al voetbalsupporters in de treinwagons zaten.
Lees meerOndanks het succes van onze staking op 7 en 8 november blijft het management het signaal van het spoorwegpersoneel negeren. Hierdoor moesten we ons actieplan verderzetten met een 48u-staking in december.
Lees meerHet NMBS-project “Dienstverlening in de Stations” (DIS) is eigenlijk een project van afbouw van de dienstverlening aan de reizigers! Het was één van de belangrijkste redenen om deze stakingen van 2 x 48u te starten.
Lees meerElke reorganisatie en productiviteitsmaatregel op het terrein, bij de mensen die voor en achter de schermen het verschil maken voor reizigers, is een besparingsmaatregel en vermindert de kwaliteit van de dienstverlening naar onze reizigers toe. We hebben niet gestaakt voor meer loon of premies, we hebben gestaakt voor een betere dienstverlening en een werkbare spoorwegen!
Lees meer