Nieuws
De nieuwssite Apache schrijft dat de NMBS de fysieke verkoop in negen stations van vervoerbewijzen voor internationale treinreizen vanaf oktober stopt: Antwerpen Berchem, Kortrijk, Hasselt, Mechelen, Oostende, Arlon, Eupen, Ottignies en Brussel-Luxemburg. De woordvoerder van de NMBS bevestigt het nieuws en verwijst naar “travel stores in een twaalftal stations die gespecialiseerd zijn in dergelijke producten en klanten een optimaal persoonlijk advies kunnen verlenen”. ACOD Spoor is niet verbaasd en heeft het stopzetten van bepaalde verkoopactiviteiten meermaals voorspeld. Dit maakt immers deel uit van het project DIS (Dienstverlening In Stations). ACOD Spoor heeft hiertegen actiegevoerd, vorig jaar in november in gemeenschappelijk front en in december als enige vakbond.
Lees meerACOD werd door haar militanten op de hoogte gesteld van een mail van de Directeur van NMBS B-TO. Hij schrijft dat de stiptheid zou kunnen verbeteren als elke trein in vertraging 23 seconden zou kunnen winnen. Dan winnen we 1% stiptheid! “Samen strijden tegen de secondenvreters” is het strijdmotief. Alsof rijden met een trein gelijk gesteld kan worden met een computerspelletje! Waar is de veiligheid als prioriteit gebleven?
Lees meerVerslag van de Nationale Paritaire Subcommissie van 14 juni 2024 met o.a. volgende besproken punten: procedure ziektemelding, aanwerving van contractuelen bij “RTS” NMBS B-TO4, opleidingen en de nieuwe ARPS 541, proef administratief secretaris en eerste technisch tekenaar, DIS, opleiding nieuwe verkozenen GPC…
Lees meerOp de vergadering van de Nationale Raad van de Opleiding (NRO) van maandag 24 juni ll. heeft het management een aantal voorstellen gedaan om bericht 44 H-HR 2022 te wijzigen of
te schrappen. Dit bericht beschrijft de verschillende procedures om een TMA,te worden als je de basisopleiding treinbegeleider niet voltooit.
Het management van BCS presenteerde op de vergadering van de Nationale Paritaire Subcommissie van 5 juni 2024 een document over de terugkeer en reorganisatie van Tico, e-learning en verbindingsbedienden. Op woensdag 19 juni hebben we een nationale werkgroep Treinbegeleiding ACOD/CGSP gehouden om de verschillende overgemaakte voorstellen te bespreken die van invloed zijn op het het dagelijkse werk van het treinbegeleidingspersoneel.
Lees meerVerslag van de Nationale Paritaire Subcommissie van 14 juni 2024 met toekenning van ecocheques, TICO, ARPS 501 en 541, prijsverhogingen in de bedrijfsrestaurants, pensioenleeftijd, afschaffing van de vergoeding voor een vaste telefoon en internetaansluiting thuis…
Lees meerZoals je weet heeft ACOD-CGSP het project “DIS” (Dienstverlening in Stations) sterk afgewezen. We zijn tegen de uitbreiding van de werkzetels en de daaruit voortvloeiende geografische flexibiliteit, de verplichte overplaatsing van Eerste Assistent Klanten (EAK’s) naar de bundels en de aanzienlijke vermindering van het aantal collega’s in de stations. We hebben twee keer 48 uur gestaakt (waarvan 48 uur als enige vakbond) in november en december 2023 tegen dit project. Op vrijdag 14 juni heeft de NMBS-directie ons een overzicht gegeven van de situatie van het stationspersoneel.
Lees meerLees hier het verslag van de vergadering van 13 mei van onze verkozenen in het Bedrijfscomité PBW Infrabel.
Voornaamste punten op de agenda:
Wijziging reglementering welzijn op het werk (ARE800)
Arbeidsongevallen
Ernstige arbeidsongevallen
Allerlei
Op uitnodiging van HR Rail kwamen de delegaties van de Nationale Paritaire Subcommissie (NPSC) op maandag 3 juni samen om overleg te plegen met HR en de directies B-TO en B-CS.
Aanleiding van dit overleg was het alsnog niet toekennen van reeds bevestigd verlof aan een treinbegeleider. De vraag werd gesteld of de planningsdienst überhaupt aangevraagd en toegekend verlof kan annuleren en wat de regelgeving bundel 541 hierover voorschrijft.
Lees meerGroot nieuws van de overzijde van het Kanaal. De linkse partij Labour beloofde bijna alle reizigersspoordiensten binnen vijf jaar te renationaliseren als het de volgende verkiezingen wint. Onze collega’s van de Britse spoorvakbond RMT hebben decennialang campagne gevoerd tegen de privatisering en de liberalisering van het Britse spoor en verwelkomen het nieuws.
Bij ons hebben verscheidene politieke partijen het nog steeds niet door. De ene wil volop liberaliseren opdat buitenlandse aandeelhouders geld kunnen verdienen op de kap van de Belgische belastingbetaler, de andere wil vooral regionaliseren uit navelstarende kortzichtigheid en op termijn alles verkopen aan de privé. De toekomst van het spoorwegpersoneel en die van de reizigers gaan op het stort. Een variant van sociale dumping.
Lees meer