Ga naar de inhoud

ACOD SPOOR neemt kennis van de beslissing van de Raad van Bestuur van de NMBS om de uitbreiding van het vervoersplan uit te stellen.

Deze beslissing is in overeenstemming met de verbintenissen die werden aangegaan in het sociaal akkoord.

Enerzijds voorziet het nieuwe vervoersplan een toename van het aanbod tussen nu en 2026 met 2.000 treinen per week, of 8.000 treinen per maand. Deze doelstelling is heden onhaalbaar!

Günther Blauwens, voorzitter Vlaamse ACOD SPOOR: “We hebben dit voorspeld. De huidige toestand bij het spoor is mede het gevolg van besparingen die werden opgelegd door de Zweedse regering. De investeringen door de Vivaldi-regering waren een inhaalbeweging en dus onvoldoende om een voorsprong te nemen. We pleiten al een jaar om in eerste instantie te werken aan een operationele stabiliteit, niet een zoveelste reorganisatie en een ambitieus transportplan. Een ambitieus transportplan vooropstellen zonder voldoende personeel, betrouwbaar materieel en infrastructuur, is onrealistisch. Een dienstverlening beloven die je niet kunt waarmaken, is een slechte dienstverlening.”

De gemiddelde stiptheid is op een historisch dieptepunt, ongeveer 89% volgens de laatste beschikbare cijfers. Bovendien blijft het aantal afgeschafte treinen constant tussen de 3.000 en 3.500 per maand, ondanks het feit dat er dagelijks 3.700 treinen op het NMBS-net rijden.

Deze afgeschafte treinen vertegenwoordigen meer dan 3% van de openbare dienst die elke maand niet wordt uitgevoerd. Het is dus onmogelijk om de ambities van een toename van de dienstverlening met 7,4%, zoals voorzien in het vervoersplan voor 2026, te realiseren.

Bovenstaande cijfers geven een idee van de omvang van de mensen en middelen (materieel, infrastructuur) die nodig zullen zijn om de huidige trend te keren.  De uitdaging is kolossaal als we van ongeveer min 3000 treinen per maand naar plus 8000 treinen willen gaan! Van een openbare dienst die momenteel een tekort heeft van ongeveer 3%, naar een groeidoelstelling van 7,4% voor 2026.

Voor ACOD SPOOR is het stabiliseren en bestendigen van de huidige dienstverlening een absolute prioriteit. Om deze doelstellingen te halen, is het essentieel om voldoende personeel te hebben. Ondanks de aanwervingen is nog niet aan alle personeelsbehoeften voldaan. Van de 1.500 geplande aanwervingen is slechts ongeveer de helft uitgevoerd. Zo is de behoefte aan treinbestuurders vastgesteld op 625 aanwervingen tegen 2024, maar tot op heden zijn er slechts 300 aangeworven.

De aanwervingen en het bekomen van een realistisch personeelsbestand is essentieel voor het herstel van arbeidsomstandigheden, niet alleen om het welzijn op het werk te bevorderen (toekennen verloven en compensatiedagen, verminderde werkdruk), maar ook om een hoogwaardige openbare dienst wat onze reizigers verwachten, te verzekeren.

ACOD SPOOR steunt de bezorgdheden van reizigers en organisaties die terecht een betere dienstverlening eisen bij het spoor.

Günther Blauwens: “De kranten stonden de laatste maanden vol met opiniestukken en reacties van mensen die het spoor genegen zijn. We hebben hun bezorgdheden intern meermaals herhaald naar het management toe ter bevestiging van onze voorspellingen. Het spoorwegpersoneel, zowel voor als achter de schermen, maakt elke dag het verschil op het terrein. De inzet van het personeel wordt trouwens keer op keer bevestigd in de waarderingsbarometer dat opgesteld wordt door bevraging van de reizigers. Het personeel beseft zeer goed dat onze reizigers niet de dienstverlening krijgen waar ze recht op hebben. Zij delen de frustratie van de reizigers.”

Tenslotte

In het gelekt document van de NMBS wordt er verwezen naar een gebrek aan “productiemiddelen”, zijnde treinbestuurders en treinbegeleiders.

ACOD Spoor vindt dergelijke verwoording ronduit ongepast. Treinbestuurders en treinbegeleiders zijn medewerkers. Computers, machines, materieel… zijn productiemiddelen.