Ga naar de inhoud

De nieuwssite Apache schrijft dat de NMBS de fysieke verkoop in negen stations van vervoerbewijzen voor internationale treinreizen vanaf oktober stopt: Antwerpen Berchem, Kortrijk, Hasselt, Mechelen, Oostende, Arlon, Eupen, Ottignies en Brussel-Luxemburg. De woordvoerder van de NMBS bevestigt het nieuws en verwijst naar “travel stores in een twaalftal stations die gespecialiseerd zijn in dergelijke producten en klanten een optimaal persoonlijk advies kunnen verlenen”. ACOD Spoor is niet verbaasd en heeft het stopzetten van bepaalde verkoopactiviteiten meermaals voorspeld. Dit maakt immers deel uit van het project DIS (Dienstverlening In Stations). ACOD Spoor heeft hiertegen actiegevoerd, vorig jaar in november in gemeenschappelijk front en in december als enige vakbond.

Günther Blauwens, voorzitter Vlaamse ACOD Spoor: “Dit is niet wat we als spoorwegpersoneel begrijpen onder dienstverlening naar onze reizigers toe. Het is trouwens bijzonder merkwaardig gezien we meer en meer vaststellen dat reizigers bewust kiezen voor internationaal treinverkeer als een duurzaam alternatief vervoermiddel. Deze zomer kennen we een recordaantal reizigers die kiest voor een treinreis naar het buitenland. De NMBS stelt steeds de “klant centraal” te willen stellen, maar negeert daarentegen wel de adviezen van reizigersorganisatie TTB en het Raadgevend Comité van Treinreizigers (RGCT). We hebben dat de voorbije weken mogen vaststellen met betrekking tot de tariferingspolitiek alsook het verplaatsen van de loketten uit de inkomhal van een spoorwegkathedraal als het station van Antwerpen-Centraal. De nabije, fysieke en betaalbare toegankelijkheid van een basisdienst als het spoor is nochtans de primaire taak van een openbare dienst. Het spoorwegpersoneel durft die uitdaging zeker op te nemen.”

Met het schrappen van station Hasselt als verkoopstation van internationale vervoerbewijzen, wordt Limburg opnieuw op een zijspoor geplaatst.

Günther Blauwens: “De Limburgse mobiele en minder mobiele belastingbetaler die een internationaal vervoerbewijs wil kopen en daarvoor een “optimaal en persoonlijk advies” wenst, dient eerst een trein te nemen – en ticket te kopen – naar Leuven, Antwerpen-Centraal of Liège-Guillemins. Een vreemde zienswijze van klantenbinding en opnieuw, niet wat we verwachten van een openbare dienst.”

Bron: Apache