Ga naar de inhoud

Elke reorganisatie en productiviteitsmaatregel op het terrein, bij de mensen die voor en achter de schermen het verschil maken voor reizigers, is een besparingsmaatregel en vermindert de kwaliteit van de dienstverlening naar onze reizigers toe. We hebben niet gestaakt voor meer loon of premies, we hebben gestaakt voor een betere dienstverlening en een werkbare spoorwegen!

We zien de resultaten van de centraliseringen van communicatie- en regelorganen, personeelsbesparingen, het ontbreken van een proactief beleid met betrekking tot de infrastructuur en het materieel, niet werkende applicaties, elke dag in station en trein.

We hebben nog nooit zo veel reizigers gehad, nog nooit zo weinig personeel, terwijl het management nooit eerder zo groot was. Niet alleen bij de NMBS, ook bij Infrabel!

Het management moet dringend ontvet worden! De komende liberalisering kan alleen maar gecounterd worden door de Belgische spoorwegen opnieuw efficiënt en kostenbesparend te maken. En dat gaat niet lukken door te besparen bij het personeel en het huidig waterhoofd te behouden of zelfs nog groter te maken. Een trein wordt niet afgeschaft wanneer een directeur geveld wordt door griep! Studies wijzen het uit: hoe meer managers, hoe minder productiviteit. Om het in managementtaal te verwoorden: less is more!

We hebben ook in december een duidelijk signaal gegeven dat het moet stoppen met steeds te besparen bij het personeel, en onrechtstreeks ook bij de reizigers.

De stakeholders van de Belgische spoorwegen zijn de reizigers. Het belangrijkste kapitaal van de Belgische spoorwegen is het personeel.