Ga naar de inhoud

Het NMBS-project “Dienstverlening in de Stations” (DIS) is eigenlijk een project van afbouw van de dienstverlening aan de reizigers! Het was één van de belangrijkste redenen om deze stakingen van 2 x 48u te starten.

Niet minder dan 244 personeelsleden van de NMBS, Eerste Assistent Klanten (EAK) en onderstationschefs, zullen uit de stations verdwijnen. Deze zullen meer en meer op spookstations gaan lijken, waar de reizigers zijn plan zal moeten trekken, door beroep te doen op de automaten. Wat zijn de gevolgen voor jullie?

Ik ben Eerste Assistent Klanten (EAK)

  • Vandaag zijn er 283 EAK’s. De directie wil 118 EAK’s overplaatsen naar de bundels als Eerste Assistent Operaties (EAO) tegen 2025. Dus verandering van beroep en wijziging van werkzetel!
  • Oorspronkelijk zouden 64 EAK’s naar de directie B-CS (loketten) overgeplaatst worden, waarna ze na verloop van tijd vervangen worden door contractuelen. Na onze acties beloofde de directie om bepaalde EAK’s bij B-PT2 te laten in 27 stations.

Ik ben onderstationschef:

  • In een reeks stations zal de onderstationschef verdwijnen. Zij worden overgeplaatst naar andere werkzetels. Dit zal onder meer het geval zijn in: Zeebrugge, Blankenberge, Herentals, Antwerpen-Noord, etc. Vele andere werkzetels worden geografisch veel groter waardoor je op meerdere plekken zal werken in de provincie.
  • De COI en de onderstationschefs verminderen met 41 VTE als gevolg van niet-vervanging bij vertrek (o.a. pensioen) en de overplaatsing van 37 VTE naar de bundels bij B-TO.

Ik ben commercieel bediende:

  • Vermindering van de openingsuren van de loketten tijdens de week en minder in het weekend. De internationale verkoop wordt beperkt tot slechts 12 Travel Stores! Stap voor stap bereidt de directie B-CS opnieuw de sluiting voor van een reeks loketten.
  • Bovendien wil men bepaalde grote werkzetels nog vergroten: van vier zones in district Noordwest wil men naar drie zones gaan door Aalst en Denderleeuw bij zone Gent en Geraardsbergen en Zottegem bij zone Kortrijk te voegen. Onaanvaardbaar: het personeel zal zich tientallen kilo- meters verder moeten verplaatsen (desnoods met de wagen)!

De directie B-CS weigert over de statutarisering van de contractuele commercieel bediendes te praten.

Ik ben onderstationschef of Eerste Assistent Operaties (EAO) in de bundels:

  • Als EAO zal je de ene week in bundel A werken en de volgende week in een andere bundel B, vaak tientallen kilometers verder. De onderstationschef zal de operaties van de “dochterbundels” coördineren vanuit een “moederbundel”.
  • Tijdens verschillende vergaderingen met het management bekritiseerde de ACOD-CGSP dit project als een plan om de productiviteit te verhogen ten koste van het stationspersoneel en de reizigers.
  • ACOD-CGSP verdedigt het behoud van een maximaal aantal personeelsleden in de stations om een maximale dienstverlening aan de reizigers te kunnen bieden.
  • Wij weigeren akkoord te gaan met de uitbreiding van de werkzetels die de directie wil opleggen. In de toekomst zal het personeel soms op werkplekken moeten werken die tientallen kilometers van elkaar verwijderd zijn.
  • Wij veroordelen de houding van de directie van B-CS om uitsluitend contractuele commercieel bedienden aan te werven.

Meer info? Lees De Klapper nr. 56, dossier DIS, op: https://deklapper.acodspoor.be/