Resultaten enquête Securail
Van 24 maart tot 9 april voerde het gemeenschappelijk vakbondsfront (ACOD-CGSP & ACV-CSC) een grootschalige enquête uit bij het personeel van Securail. Drie hoofdthema’s kwamen aan bod: de planning, de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) en het management & de communicatie.
376 werknemers hebben deelgenomen aan de enquête, en meer dan 50 pagina’s aan opmerkingen werden verzameld:
- 289 over de planning
- 205 over het management en de communicatie
🙏 Bedankt voor jullie massale deelname!
🔍 Enkele opvallende vaststellingen
1. Planning en dienstroosters
- Meer dan 100 opmerkingen uiten een frustratie over de laattijdige publicatie van de planningen en het gebrek aan duidelijkheid over de goedkeuring van verlofaanvragen. Minder dan 1 op 4 bedienden vindt dat verlofaanvragen vlot verlopen.
- Onvoldoende rusttijden en een onevenwichtige verdeling van de prestaties worden in 70 opmerkingen aangeklaagd.
- Dienstwissels tussen collega’s verlopen moeizaam: minder dan 20 % vindt dat dit probleemloos verloopt.
- De communicatie met de planningsdienst wordt als zeer slecht ervaren: slechts 12 % vindt die communicatie vlot, terwijl 76 % ontevreden is. Meer dan 70 opmerkingen vermelden het uitblijven van antwoorden, laattijdige reacties, een gebrek aan inlevingsvermogen, enz.
- Meer dan de helft van de personeelsleden klaagt over frequente wijzigingen in de dienstroosters.
- 6 op de 10 personeelsleden beoordelen Quinyx negatief.
- Bijna twee derde wil het klassieke 3×8-systeem behouden. Een derde staat open voor andere werkuren of is onverschillig.
2. Management en communicatie
- Securail 2.0 wordt zeer negatief beoordeeld: 70 % vindt dat de situatie verslechterd is.
- De opvolging van incidenten wordt als onvoldoende ervaren door de helft van de respondenten. Slechts 22 % vindt dat de opvolging correct verloopt.
- De communicatie met het management is een pijnpunt:
- Slechts 7 % vindt de communicatie open en eerlijk.Amper 13 % zegt voldoende informatie te ontvangen.
- 10 % voelt zich vrij om zich uit te spreken, zelfs bij negatieve berichten.
- 205 opmerkingen wijzen op een problematische managementcultuur: “gebrek aan ondersteuning, een angstcultuur en toxisch leiderschap.“
3. PBM’s en opleidingen
- Opleidingen worden positief beoordeeld door 37 %, maar 27 % vindt ze onvoldoende.
- PBM’s worden bevredigend genoemd door 29 %, maar 41 % is ontevreden.
- 78,7 % beschikt niet over een zaklamp.
- De meningen over bodycams zijn verdeeld: 42 % voor, 41,7 % tegen.
✅ Conclusie
Op 2 juni hebben we de resultaten van deze enquête aan de directie voorgesteld. We hebben gevraagd om:
- Snelle en concrete verbeteringen op vlak van planning;
- Erkenning van de problemen op niveau van het management;
- Een duidelijk actieplan hierover;
- De snelle opstart van werkgroepen, met deelname van onze vakbondsafgevaardigden;
We zullen de resultaten ook voorleggen aan de externe preventiedienst (IDEWE).
Eerste reactie directie NMBS:
“De boodschap is aangekomen. Welzijn op het werk is prioritair. Quinyx moet verbeteren en het planningsteam moet uitbreiden. Onze communicatie moet positief zijn. Toxisch management is onaanvaardbaar!” Een volledige presentatie van de resultaten is beschikbaar via de link of QR-codes hieronder van de respectievelijke syndicale organisatie.
Bekijk hier de resultaten van de enquête.