Ga naar de inhoud

Onze sociale medestrijders bij treinbouwer Alstom in Brugge luiden de alarmbel: een megabestelling van de NMBS dreigt naar een Spaanse concurrent te gaan. De NMBS verschuilt zich achter de Europese wetgeving, alsof dit een natuurwet is en niet het resultaat van politieke keuzes die de belangen van multinationals boven die van lokale werknemers plaatsen.

Dit is geen toeval, maar een rechtstreeks gevolg van de doorgedreven liberalisering die onze industrie en openbare diensten uitverkoopt aan de hoogste bieder. Terwijl buitenlandse bedrijven Belgische contracten binnenhalen, worden onze eigen fabrieken en werknemers aan hun lot overgelaten. De gevolgen? Massaal verlies van lokale werkgelegenheid, verlies van expertise, en een economie die steeds afhankelijker wordt van buitenlandse spelers die enkel uit zijn op winstmaximalisatie.

Hetzelfde verhaal zien we bij de private treinoperatoren die subsidies (belastinggeld) opslurpen om de openbare dienst te verzekeren – behalve tijdens COVID-19…-, terwijl hun winsten verdwijnen in de zakken van buitenlandse investeringsfondsen. Belastinggeld en openbare diensten zouden nooit mogen worden overgeleverd aan de grillen van de vrije markt. Het zijn collectieve middelen, betaald door de bevolking, bedoeld om een stabiele, betrouwbare en kwaliteitsvolle dienstverlening te garanderen – niet om de winsthonger van privéspelers te stillen. Kijk maar naar de energiesector…

En wat zeggen De Wever, Boucher en co? Dat dit een efficiënt gevolg is van de vrije markt. Efficiënt voor wie? Voor de aandeelhouders, ja. Maar niet voor de duizenden Belgische werknemers die zien hoe hun jobs worden weggesaneerd in naam van een neoliberale ideologie die winst boven mensen plaatst.

Tijd om een fundamenteel debat te voeren over welke sectoren in publieke handen moeten blijven. Openbare diensten en collectieve middelen zijn geen handelswaar, maar een basisrecht voor iedereen. Werkgelegenheid, expertise en sociale bescherming moeten altijd op de eerste plaats komen – niet de winstmarges van buitenlandse multinationals.

Günther Blauwens

Voorzitter Vlaamse ACOD Spoor

Alstom Brugge vreest ‘megabestelling’ NMBS aan Spaanse concurrent te verliezen, NMBS zegt Europese wetgeving te volgen https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/05/vakbonden-van-treinbouwer-alstom-in-brugge-ongerust-nu-de-nmbs-t/