Ga naar de inhoud

Hieronder alvast kort nieuws met betrekking tot de Nationale Paritaire SubCommissie (NPSC) van 2 oktober ll. Een uitgebreid verslag volgt.

Dossier DIS

We zijn tussengekomen voor de vele collega’s die overgeplaatst worden naar werkzetels tussen de 50 en 100 km verder van huis. Na discussie was de directie akkoord om per district een vergadering te plannen om met de gewestelijke vrijgestelden de concrete gevallen te bespreken en te zoeken naar menselijke oplossingen. Wij hebben gezegd dat daarbij de betrokken directies (B-TO en B-PT2) dienen aanwezig te zijn. ACOD Spoor heeft van dag één hiervoor gewaarschuwd en als enige syndicale organisatie een duidelijk negatief advies gegeven in de Nationale Paritaire Commissie (NPC). Het project DIS is zowel voor de reizigers als het personeel een operationele miskleun.

ARPS 541

Voor de zoveelste keer hebben we een reeks vragen ingediend over de aangepaste ARPS 541: dit naar aanleiding van een woelige vergadering met de directie van B-TO treinbesturing (en hun ‘creatieve’ invulling van de ARPS 541 vanaf 1/1/25). Een nationale vergadering met HR Rail en B-TO zal komende maandag doorgaan om dit uit te klaren. We houden jullie op de hoogte.

Intrekken toegekend verlof

In juni hadden we een pamflet verspreid waarop stond dat toegekend verlof pas ingetrokken kon worden na toestemming van de bediende in kwestie. Op een GPC werd deze stelling in twijfel getrokken door NMBS. Tijdens onze tussenkomst op de NPSC bevestigde de directie dat onze aankondiging op het pamflet klopt. Toegekend verlof kan dus pas ingetrokken worden na toestemming van de bediende zelf.

MediCheck – datalek

ACOD Spoor heeft dit op de agenda geplaatst en om uitleg gevraagd op de NPSC. Ook personeelsleden van de Belgische spoorwegen zijn betrokken. De communicatie van MediCheck leest u hier. ACOD Spoor volgt het dossier verder op.