Ga naar de inhoud

ACOD Spoor vernam via de pers dat minister Gilkinet de beslissing van de Raad van Bestuur van de NMBS van 6 september om de uitbreiding van het vervoersplan uit te stellen, heeft geannuleerd. Deze demarche van de minister is niet alleen uitzonderlijk, aangezien het gaat om een annulering van een beslissing van de raad van bestuur, maar ook omdat het een beleidsbeslissing is door een minister in lopende zaken.

Het verbaast ACOD Spoor te meer daar de minister veel minder tot geen vastberadenheid aan de dag heeft gelegd met betrekking tot het sluiten van loketten, de zoveelste reorganisatie – lees vermindering – van de dienstverlening in de stations en de aanpassing van het tariefbeleid ten nadele van onze reizigers.

ACOD Spoor heeft steeds duidelijke voorwaarden verbonden aan de uitbreiding van het vervoersplan die opgenomen werden in het sociaal akkoord: voldoende personeel, werkbaar werk met de nadruk op welzijn.

Vandaag moeten we constateren dat, ondanks de aanwervingsinspanningen die worden geleverd, niet aan alle personeelsbehoeften wordt voldaan.

Tegelijkertijd stellen we vast dat het slaagpercentage van de opleidingen niet maximaal is. Daarnaast zijn er meer ontslagnemende collega’s alsook pensioneringen.

We verwijzen tevens naar onze vakbondsacties (2 x 48-uursstakingen in november en december 2023) die het gevolg waren van personeelstekorten, de zoveelste reorganisaties (ook ten nadele van de reizigers) en verhoogde productiviteitsinspanningen (opnieuw) met een impact op het welzijn van het personeel.

Met deze actie zet de minister de sociale dialoog sterk onder druk.

Günther Blauwens, voorzitter Vlaamse ACOD Spoor: ”De uitbreiding van het vervoersplan is op dit moment operationeel niet haalbaar en zal een zware impact hebben op het welzijn van het spoorwegpersoneel. Bovendien zullen onze reizigers een verslechterde dienstverlening ervaren. Een dienstverlening die je niet kan waarmaken, is een slechte dienstverlening. De minister moet ten volle beseffen dat zijn stugge politieke houding niet realistisch is en alleen maar zal leiden tot sociale spanningen. We aanvaarden niet dat het spoorwegpersoneel – en de reizigers – de speelbal zal zijn van politieke spelletjes. Het is meer dan ooit tijd dat er beslissingen worden genomen met spoorwegkundige inzichten!”